Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Friday, June 11, 2010

Seni Memasak Haruslah Dipelajari


Memasak adalah satu seni malah ianya lebih merupakan satu kerjaya profesional yang semakin hari semakin mendapat sambutan. Seni memasak tidak hanya tertumpu kepada cara penyediaannya saja tetapi mengabungkan pelbagai aspek lain seperti aspek sains dalam makanan, penggayaan makanan selain asas penyediaan makanan. Namun begitu asas memasak adalah penting dan perlu ditekankan dalam sesuatu penyediaan makanan.

Apabila memperkatakan tentang masakan, pasti ramai suka membicarakan tentangnya selain berkongsi idea sesama sendiri. Sosek-sosek pasti kedengaran dalam mengomel hidangan yang disediakan. Klung kleng klung kleng !!! bunyi periuk kedengaran selain asap menusuk hidung menandakan dapur berasap.

Yang pasti, perkataan 'Chef' tidak lekang di mulut dan disebut berulang kali menandakan profesion ini telah mula mendapat tempat. Di fikiran pasti terlintas kelibat seorang lelaki bertopi tinggi yang sedang menyediakan hidangan enak untuk dihidangkan.


Namun, 'chef' ini perlulah bermula dari diri anda. Setiap orang yang dilahirkan perlu menjadi 'chef'. Tak kisahlah walaupun sekadar menyediakan maggi goreng atau pun maggi sup. 'Jiwa' memasak akan tercipta walaupun ianya tidak diundang. Namun, ianya perlu disemai, dibajai sebelum bergelar Chef yang berjaya.

Dekatkanlah diri selain berjinak-jinak dengan dapur untuk merasai pengalamannya. Pisau di dapur ibarat batang pena yang digunakan dalam urusan karang mengarang. Begitu jugalah ianya bertindak sebagai alat penting dalam menyelesaikan segala urusan dapur. Apabila ianya dipegang, rasa takut mula menghilang selain rakus dalam memotong apa saja yang melintang di depan mata. Hidangan yang menarik dapat disediakan berkat usaha yang dicurahkan.

Memasak menjadi mudah sekiranya segala penyediaannya dirancang dan disediakan lebih awal. Orang Perancis menyebutnya sebagai 'Mise en place" ertinya "put in a place" dalam bahasa Jawa London. Kesemua barangan diletakkan di satu tempat dalam memudahkan urusan memasak. Maksud lain ialah penyediaan barangan sebelum memasak.

Berilah peluang kepada diri anda sekurang-kurang 1 atau 2 kali dalam seminggu dalam menyediakan makanan. Kalau tidak pun, tolonglah isteri dan anak dalam menyediakan masakan. Suasana harmoni akan tercipta selain ianya menjadi kenangan untuk dikongsi bersama.

Nasihat chef untuk anda.....hati orang tersayang dapat ditawan melalui hidangan menarik yang anda hasilkan. Cubalah...yang pasti anda boleh melakukannya.

2 comments:

  1. 1)Masak..ia sinonom dgn perempuan..tp lebih profesionalnya lelaki..mcm mne tu?
    2)Seni masakan harus dipelajari..bakat tu dh ada..pelajari utk meyedapkannye lg..

    ReplyDelete
  2. Mmmmm...memang betul tu azaj. Lelaki biasanya masak di hotel2 coz kerja agak berat dan kasar. Biasanya kaum ibu hanya menumpukan hidangan utk keluarga saja. Tapi kesedapan air tangan ibu pasti diidamkan oleh semua termasuk lelaki.

    ReplyDelete