Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Friday, June 11, 2010

Percubaan Pertama Dalam Dunia Iklan



Percubaan pertamaku dalam bidang lakonan di dalam iklan tv yang pada mula sekadar ingin mencuba kelainan. Namun saya begitu teruja dengan cabaran baru ini dan sememangnya ianya begitu menyeronokkan.

Keyakinan diri untuk mencuba selain bantuan serta tunjuk ajar dari Pengarah Iklan (En. Erman) dimanfaatkan sebaik mungkin. Sentuhan serta pengarahan yang begitu berdedikasi telah menghasilkan iklan yang bermutu tinggi. Malah ianya berjaya menarik minat penonton agar memberi perhatian terhadap isu yang dilakonkan.

Memandu ambulan yang 'real' ini begitu menakutkan saya pada mulanya, namun berasa selesa setelah kerap memandunya semasa pengambaran. Kelajuan sebenar ditagih dalam menonjolkan situasi sebenar semasa berlakunya kecemasan.

Sesekali ketakutan terlintas di akal fikiran semasa memandu laju di tengah-tengah lebuhraya persekutuan. Selain perlu berhati-hati agar tidak melanggar kenderaan di depan, saya juga perlu memastikan agar kamera yang 'terlekat' pada pintu tidak rosak akibat terlanggar kenderaan di sisi.

'Shot' diambil dari pelbagai sudut untuk menghidupkan jalan cerita serta memberi kesan pada penonton. Krew terpaksa bertungkus lumus menyediakan segala prop yang patut agar dapat menyelesaikannya dalam masa yang ditetapkan.

Bagi saya, ianya benar-benar meninggalkan impak yang begitu besar selain diharap dapat memartabatkan profesion pemandu ambulan yang sememangnya berkorban nyawa demi menyelamatkan nyawa orang lain.

Seperkara lagi kalau ingin berlakon, sifat malu haruslah dibuang jauh. Sifat malu inilah akan mencacatkan lakonan selain menambah ketakutan dalam diri.

Syabas diucapkan kepada Institut Integriti Malaysia kerana membiayai segala kos pembikinan selain kerjasama yang dihulurkan oleh Filem Negara Malaysia. Tidak dilupakan, En Erman, Faizul dan Khairul kerana memberi kepercayaan dalam melakonkan watak yang diberikan. Thanks.

2 comments:

  1. Taniah chef...
    percubaan yg. positif..hasilnya kita blh nmpak yg kita ni berbakat. :)

    ReplyDelete
  2. Thanks azaj....sekadar mencuba kelainan. Kalau ada peluang lain, pasti akan saya terima.

    ReplyDelete