Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Monday, May 6, 2013

Sungguh Meriah Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013

Assalamualaikum......

"Sungguh meriah dan sesak" itulah yang boleh chef gambarkan tentang pesta buku ini. Mana tidaknya, nak bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain pun cukup susah. Sampai ada yang berlaga bontot dibuatnya.  Sebenarnya chef nak gambarkan betapa ramai dan meriahnya suasana di PWTC ini.

Setiap tahun, chef wajibkan diri untuk mengunjungi pesta buku ini walaupun ianya terletak jauh dari tempat tinggal chef. Kebiasaannya pihak PTS juga tidak ketinggalan untuk mengadakan acara untuk chef sertai dalam mempromosikan buku masakan chef selain bertemu dengan peminat. Kepada yang sudi membeli, chef turunkan autograph sebagai tanda kenangan selain penghargaan kerana menyokong chef.

Chef juga sempat berjumpa dengan seorang penulis buku iaitu Jerry D Gray iaitu bekas tentera Amerika yang memeluk Islam. Dapat juga autograph beliau pada 3 buah bukunya, Art of Deception, Rasullullah is my doctor dan Deadly Mist.

Untuk PBAKL kali, chef telah beraksi serentak dengan dua orang chef PTS yang tidak asing lagi iaitu Chef Hanieliza dan Chef Fazalina. Ianya dimulakan dengan memperkenalkan chef serta masakan yang dibawa. Maksudnya tiada masak memasak pada hari itu. Ini kerana proses memasak tidak dibenarkan diadakan di dewan itu untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.

Kemuncak dari event itu adalah sesi merasa hidangan yang telah disediakan awal oleh ketiga-tiga chef. Apa yang dapat chef katakan, rata-ratanya pengunjung menyukai masakan yang disediakan. Sesi autograph juga diadakan selepas itu. Memang ramai yang sudi mencuba seterusnya mendapatkan buku masakan kami. 

Untuk PBAKL 2013 kali ini, 7 buah buku masakan baru telah diperkenalkan dengan tag "Resepi Lengkap Harian" dari hari Isnin hinggalah Ahad. Resepi mengikut hari ini lebih mudah untuk pembaca praktikkan mengikut kesibukan hari. Contohnya resepi yang agak ringkas diketengahkan dalam buku hari Isnin disebabkan ramai yang sibuk pada hari itu. Resepi yang agak berat pula diketengahkan dalam buku hari Sabtu dan Ahad disebabkan ramai yang free pada hari itu dan selalunya mengadakan aktiviti bersama keluarga. Mungkin masak bersama dengan anak-anak.

Keseluruhannya, anda juga boleh mendapatkan kesemua buku ini dan setiap resepi harian tidak terhad dicuba pada hari tersebut saja. Yang penting anda ingin mencubanya. Oleh itu, chef sarankan kepada anda untuk mendapatkan set lengkap buku masakan ini.

Kepada yang memberi sokongan pada PBAKL hari itu, chef ucapkan ribuan terima kasih. Insha Allah dalam masa terdekat ini, chef  akan siapkan beberapa buah buku resepi baru keluaran PTS sebagai buah tangan terbaru untuk anda mencubanya.

Terima kasih......Chef Hussin Khan

No comments:

Post a Comment