Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Friday, July 2, 2010

Part 2 Istana Diraja Brunei - Kenangan Menarik Untuk Dikongsi

Pertama kali menjejakkan kaki di Brunei terasa bagaikan segala impian telah tercapai. Perjalanan yang memakan masa 2 jam 15 minit terasa begitu singkat. Mungkin disebabkan mata terlalu asyik memandang awan serta laut yang terbentang luas, sesekali memandang kepada paramugari yang sibuk melakukan rutin harian.

Sebaik saja menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Hassanal Bolkiah, Chef dan kawan-kawan telah disambut dengan mesranya oleh staf dari Hyatt Borneo. Kami telah dibawa ke suatu lokasi dengan menaiki bas berhawa dingin.

Chef masih lagi ingat ketika sampai di 'airport', azan Maghrib sedang berkumandang. Menjadi kehairanan kerana jam menunjukkan hampir pukul 6 petang. Pukul 6, keadaan sudah menjadi gelap dengan lampu-lampu terpasang dikiri dan kanan jalan.

Taklimat diadakan selain pas masuk istana diberikan. Wang pendahuluan untuk sara hidup sebanyak 100 Dollar Brunei juga diberikan. Menariknya, chef ditempatkan di hotel selama mana berada di Brunei.

Kini Chef akan memasuki Istana Brunei yang sememangnya sungguh indah untuk diperkatakan. Untuk pengetahuan semua, terdapat beberapa buah istana selain rumah tetamu yang juga berstatus 'istana' yang dimiliki oleh Sultan. Istana paling besar adalah Istana Nurul Iman, diikuti Istana Nurul Izzah dan juga Istana Edinburgh.

Rumah-rumah tetamu pula terletak berhampiran Istana Edinburgh. Semasa Brunei menjadi tuan rumah APEC 2000, rumah tetamu inilah yang telah digunakan oleh pemimpin-pemimpin pelbagai negara. Bukan satu tetapi berpuluh yang ada untuk digunakan.

Chef masih lagi ingat bagaimana kawalan ketat diberikan terhadap rumah tetamu yang didiami oleh PM Rusia iaitu Mr Putin. Habis segala penjuru dinding ditebuknya untuk dipasang kamera litar oleh stafnya. Takut sungguh rupanya Mr Putin ketika berada di Asia Tenggara. Tapi kalau nak cerita pasal takut, takut lagi Mr Bill Clinton yang sentiasa di kawal rapi. Apa yang chef perasan, Dr Mahathir relax je tanpa kawalan yang tidak begitu ketat.

Sultan Pahang antara sultan yang turut mendiami salah satu rumah tetamu ini semasa perkahwinan diraja selain pemimpin dari Malaysia seperti Datuk Seri Rafidah Aziz. Chef juga pernah ternampak Mr Gus Dur yang turut menghuni salah sebuah rumah tetamu itu.

Sultan Pahang pernah memberikan BDollar 500 terhadap salah seorang kawan chef yang ditugaskan untuk menyediakan 'breakfast' sultan. Rezeki terpijak namanya. Bukannya apa, makanan yang disediakan di situ hanya perlu dipanaskan saja. Ini kerana segala makanan telah pun disiapkan di dapur Istana Darul Iman lalu dihantar kesemua istana lain.

Sebenarnya chef ditugaskan di Istana Darul Iman dan bertindak sebagai Chef De Partie. Masa mula-mula dulu, chef hanyalah menyandang 'post' Demi Chef disebabkan masih baru. Maklumlah, orang pun masih tak kenal kita lagi. Tapi alhamdulillah disebabkan 'good repo' yang dibina, maka kepercayaan demi kepercayaan diberikan dengan mengundang chef lagi dan lagi ke Brunei.

Kawalan keselamatan memang ketat semasa memasuki istana sultan. Macam tak percaya yang chef kini berada dalam kawasan istana. Dapur istana tempat chef bekerja pula terletak di level paling bawah di bawah istana. Satu 'level' itu diperuntukan untuk dapur.Bayangkan betapa luasnya dapur selain terdapat 4 'wing' yang berlainan. Wing atau bahagian ini digunakan bagi menjamu rakyat jelata seperti mana sewaktu jamuan hari raya.

100 ribu orang dijamu oleh sultan dalam masa tiga hari bermula hari raya pertama. Manakala persediaan untuk menyediakan kuantiti ini telah berlangsung awal 2 minggu. Bertan-tan ayam, daging, udang kara, rusa dan lain-lain dibawa masuk selain perlu disudahkan 'mise en place'nya sebelum dimasak.

Menariknya, beberapa orang chef istana termasuk chef ditugaskan dalam menyiapkan segala menu yang dikhususkan. Maka terpaksalah melakukan kerahan tenaga dengan mendapatkan bantuan dari 'partimers' yang terdiri dari remaja Brunei yang mengambil jurusan kulinari di maktab / universiti di Brunei.

Satu perkara yang chef tak boleh lupakan, tangga selain loker menjadi tempat chef dan kawan melelap mata akibat kepenatan. Kebiasaannya tanggalah tempat yang mudah diakses dalam melabuhkan badan yang kepenatan, hanya beralaskan kotak kertas yang dibentang luas.

Peralatan dapur di dapur istana memang yang terkini. Sampaikan nak basuh beras pun tak payah pakai tangan, semuanya disudahkan menggunakan 'mesin basuh beras'. Ini nama yang chef berikan untuk mesin tersebut.

Maka berkilo-kilolah nasi dari nasi putih hinggalah nasi briyani dimasak setiap hari dalam masa yang agak singkat. Oven pembakar yang sememang banyak kuantitinya, terasa tidak mencukupi apabila berlangsungnya sesuatu acara besar. Disebabkan itulah sesuatu menu yang perlu dibakar atau di stim, terpaksa dilakukan dari pagi hingga ke malam. Kadang-kadang terpaksa pula berebut oven dengan dapur pastry yang turut menggunakan oven yang sama untuk menyediakan kuih Melayu.

Sudu dan garpu di istana sememangnya disalut emas. Namun awas, setiap satunya mempunyai cip yang tertanam dalam mengelakkan ianya dicuri. Pernah ada seorang chef dari India terpaksa dihantar pulang gara-gara membawa pulang sepasang sudu dan garpu dari istana.

Dengar cerita sudu dan garpu yang diambil itu hendak dijadikan sebagai 'souvenir' untuk dibawa balik ke India. Kesalahan ini telah menyebabkan beliau dihantar balik ke India dalam masa 24 jam. Yang pasti, selain cip yang tersorok, banyak juga kamera litar yang disembunyikan untuk memantau keadaan.

Selain itu, ada satu perkara lucu berlaku semasa ditempatkan di satu kawasan perumahan bertingkat. Kalau tak silap sewaktu berlangsungnya persidangan APEC. Kali ini chef tak duduk di hotel kerana kebanyakan hotel penuh dengan tetamu asing menyebabkan kami ditempatkan di rumah flet yang berhampiran.

Bukan saja chef dan kawan ditempatkan disitu, malah chef dari India yang berketurunan Singh juga turut menetap di situ. Mujurlah chef dan kawan mendapat sebuah rumah yang hanya memuatkan kami sahaja kecuali seorang yang terpaksa menumpang dengan mereka.

Lucunya, singh akan menghamparkan kain serban mereka yang agak panjang itu di ruang tamu setelah ianya dibasuh. Apalagi, berbaulah satu rumah disebabkan bau kain serban yang sememangnya mempunyai pelbagai bau. "Apa dah singh, kain sarban pun mahu kasi cucikah" kata kawanku sambil meminta izin untuk menumpang di rumah chef. Nak tak nak, terpaksalah tidur di ruang tamu. Peristiwa lucu ini sampai sekarang chef masih ingat.

*&6%^$6$##9))(&^%$#&&*Rw%&*9kGtD............

Maaf ya. Tergendala kerana kepenatan dan terpaksa disambung lagi dalam post akan datang.......Jangan marah. Terima kasih di atas kesudian untuk meluangkan masa.

2 comments:

  1. khairulbahari66@yahooApril 20, 2011 at 11:43 AM

    kehidupan kita ni macam pasukan komando di dalam tentera,diarah dan dikerah untuk menjayakkan misi,tinggal anak isteri,berperang dengan function,menerima arahan dari pehak atasan tampa banyak soal,siap siaga sepanjang masa,tetapi bila dah berumur kita dilupakan,selamat berjaya kepada chef-chef di malaysia.

    ReplyDelete
  2. semoga tugas chef dipermudahkan oleh Allah

    ingin dapatkan no telefon & berhubung dengan teman lama Iskak bin Rahmat tukang masak di Istana Nurul Iman Brunei

    ReplyDelete