Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Monday, April 25, 2011

Ce....ce....cuba yang ini

Apa khabar semua.

Maaf kerana dah lama tak online dan meninggalkan apa-apa post untuk dikongsikan bersama. Tentu ada yang mengatakan chef ini macam biskutlah, sekejap ada sekejap takde. Maaf sangat-sangat k.

Untuk post kali ini, apa kata kita cuba sesuatu yang sejuk dan mudah disediakan. Yang pasti anak-anak kecil pasti menyukainya. Anda pun sama menggemarinya.

Untuk kali ini, chef kongsikan "banana split". Sudah pasti ianya akan dihidangkan dengan pisang masak. Jenis pisang yang ingin digunakan, terpulanglah kepada anda. Seelok-eloknya pisang mas, tak pun pisang berangan ke atau pisang montel.

Bahan lain adalah seperti sos coklat dan sos strawberi yang boleh anda beli di kebanyakan pasaraya. Kekacang seperti kacang tanah yang ditumbuk kasar selain kacang masin boleh juga digunakan untuk menambah ummmphhhnya.

Kalau suka makan sultanas atau biasanya dipanggil kismis, bolehlah ditaburkan semasa menghidang. Biskut "love letter" atau biskut yang seangkatan dengannya juga boleh dihidangkan.

Akhir sekali, hiaslah mengikut kesukaan anda tapi yang penting pastikan ianya nampak menarik dan menonjol. Untuk itu, ce...ce...cubalah k pesan usop pada usin...hehe.

2 comments: