Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Thursday, January 12, 2012

Perkara Tak Senonoh Yang Boleh Mendatangkan Azab

Assalamualaikum.....

Ha ha. Bertemu lagi di pagi hari yang indah belaka ini. Pejam celik pejam celik.....dah masuk ke tahun baru. Sebenornya...usia kita pun meningkat dari hari ke hari. Pendek kata...dah semakin tua tak gitu.

Sebelum ke topik yang chef nak 'highlight, disini chef ingin mengucapkan ribuan terima kasih di atas sokongan tuan dan puan, sahabat handai terhadap rancangan Spice Routes 4 (SR4) yang telah pun melabuhkan tirainya.

Rating yang dicapai agak memberangsangkan...tak rugi rasanya kalau chef kongsikan untuk pengetahuan anda semua. Ratingnya tak kurang dari 1.6 juta orang. Apa yang chef dapat lihat, kebanyakan syarikat 'besar' berebut untuk meletakkan iklan-iklan mereka pada masa bersiarannya SR4. Apa yang berlaku adalah disebabkan sokongan yang tak berbelah bagi dari anda semua. Terima kasih.

Berbalik kepada tajuk di atas, rasanya 'wajib' chef kongsikan disini sebagai seorang yang bergelar Islam. Walaupun ianya keluar dari topik masak memasak, tapi chef terpanggil untuk berkongsi maklumat dengan anda tentang satu perkara yang boleh mendatangkan kerugian pada kita di hari kelak nanti.

Ianya melibatkan tentang perkara buang air ataupun dipanggil sebagai "istinjak". Semasa chef berada di salah sebuah pasaraya di Kulim malam tadi, chef telah disajikan dengan satu perkara yang tak senonoh yang berlaku di depan mata chef.

Ceritanya berkisar kepada seorang pakcik ni...rasanya dalam 40 an. Chef melihat didepan mata chef sendiri dan terkejut besar di atas perlakuannya. Dahlah kencing berdiri dalam 'corong najis pada dinding', tak cuci pulak tu.

Dengan selamba, pakcik itu datang mengambil wuduk di kawasan wuduk yang disediakan dalam tandas itu. Sebenarnya, tiada tempat wuduk disediakan dalam surau ini dan kebanyakan yang hendak bersolat perlu mengambil wuduk di kawasan wuduk dalam tandas tersebut.

Chef benar-benar pasti dan waras pada ketika itu dan memang tiada air yang mengalir pada corong tadi. Kebetulan pula chef berada di kawasan berwuduk dan melihatperkara tak senonoh orang tua ini. Lepas itu, selamba je orang tua ni masuk surau dan mendirikan solat isyak.

Sebenarnya chef bukanlah nak lihat keburukan orang ataupun pandang buruk terhadap seseorang....tapi perkara ini berlaku di depan mata chef. Persoalannya, apa akan jadi pada solat yang didirikan kalau perkara sekecil-kecil ini (buang air) tidak dititikberatkan. Yang pasti dan pasti, solat yang didirikan ini pasti akan ditolak oleh Allah.

Adakah orang ini tak faham dengan hukum, rukun dan adab bersolat ataupun buat-buat tak faham? Perkara sekecil ini pun diperlekeh-lekehkan dan dipermain-mainkan. Setahu chef, perkara berkaitan buang air ini tidak boleh diperkecil-kecil kerana buruk akibatnya kelak.

Apa yang chef faham, azabnya sungguh pedih iaitu siksaan dalam kubur selain dibakar dalam api yang marak. Selain itu, perkara pertama yang akan disoal dalam kubur adalah solat.

Arwah ayah pernah berpesan kepada chef agar jangan sesekali kencing berdiri kerana azabnya cukup pedih bagi orang lelaki yang kencing berdiri. Titisan air kencing yang terpercik mungkin kita tidak sedari terkena pada kain kita, dikatakan turut menjadi ubat penawar bagi syaitan yang mendiami tandas-tandas.

Untuk itu, adab masuk tandas disuruh untuk diamalkan sebagaimana yang diamalkan oleh nabi kita.

Perkara solat perlu kita titikberatkan. Kalau solat tertolak maka yang lain-lain amalan pasti tertolak. Memang rugi rasanya amalam solat yang dilakukan bertahun-tahun lamanya tertolak hanya disebabkan perkara ini.

Sebenarnya, ini baru yang nampak depan mata dan yang tak nampak...tentu banyak. Mujurlah chef tak berimamkan orang tersebut semasa solat. Chef juga tak sempat untuk bermuzakarah dengan beliau kerana beliau telah selesai solat lebih awal dari chef.

Apa yang chef kongsikan ini adalah sebagai peringatan dan panduan untuk diri chef sendiri dan chef juga ingin berkongsi dengan anda semua dalam mendidik anak-anak terutama yang melibatkan anak lelaki.

Wallahualam.....

Chef Hussin

4 comments:

  1. Salam Chef..lama tak kedengaran..lain pula topik hari ini..apa pun baik saling ingat mengingati

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam kak. Hmmm sebenarnya saya terpanggil untuk menyuarakan ttg perkara ini. Apapun lega rasanya dapat luahkan. Thanks kak. Btw, baru nak bernafas selepas selesai segala urusan pindah rumah.

      Delete
    2. hurrm. mcm2 org zaman sekarang nih..

      Delete
    3. Cplud miera: Tu lah pasal....ada juga org macam ni. Macam2 ada......

      Delete