Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Tuesday, August 3, 2010

Membangun Bersama PTS Dalam Menghasilkan Buku-buku Masakan

Salam sejahtera kepada anda semua.

Bersua kembali setelah lama chef menghilangkan diri tanpa sebarang berita (post) yang dapat dihasilkan untuk paparan anda semua. Alhamdulillah, selesai sudah sebuah lagi buku masakan PTS.

Walaupun terpaksa bergelumangan dengan segala kepayahan selain diri terasa begitu penat, akhirnya terlaksana juga impian chef untuk menyiapkan buku masakan yang memuatkan 47 resepi ini.

Menghasilkan buku-buku masakan PTS memang agak mencabar. Tak macam buku-buku masakan lain. Maklumlah setiap resepi perlu dimuatkan gambar 'step by step' ataupun langkah demi langkah proses memasak. Disebabkan itulah proses menyiapkan sesuatu resepi memakan masa yang agak lama selain mencabar emosi dan fizikal.

Namun disebalik segala kepayahan itu ada hikmahnya. Kebaikannya adalah kepada pembaca. Ini kerana PTS memang menekankan kualiti agar pembaca tidak tertipu. Segala langkah yang diberikan adalah sebagai panduan bagi yang baru 'terjun' ke dunia masakan ataupun yang telah lama berkecimpung dalam dunia glamor ini.

Yang pasti, pembaca boleh menghasilkan masakan sama seperti di dalam gambar sekiranya mengikuti segala langkah selain tips yang diberikan dalam sesuatu buku masakan PTS itu.

Yang penting, pembaca perlulah pandai 'bermain' dengan garam dan gula di penghujung proses masakan untuk menghasilkan masakan yang 'sedap'. Apabila berkata tentang kesedapan sesuatu masakan, ianya adalah subjektif.

Mana tidaknya, makanan pedas dikatakan sedap bagi orang yang gemar makan pedas. Begitu juga, makanan yang masin, masam dan manis. Namun begitu, keperluan garam dan gula yang hendak dimasukkan mestilah berdasarkan keperluan atau kehendak masing-masing.

Masalah masakan tidak menjadi pasti tidak akan timbul sekiranya anda membeli buku-buku PTS. Ini kerana setiap langkah yang diberikan pasti akan membantu anda selain ianya mudah diikuti. Tak percaya....cubalah.

No comments:

Post a Comment