Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Friday, June 11, 2010

Menghasilkan Buku Masakan

Dalam menghasilkan buku masakan, bermacam-macam perkara bermain di fikiran selain kerisauan yang menyelubungi sanubari. Kepenatan fizikal dan mental amat terasa selain mencabar diri untuk merealisasikan buku sulung.

Syukur alhamdulillah.....lega rasanya segalanya telah berjaya disiapkan. Bukan satu tapi tiga buah buku telah berjaya dihasilkan. Buku sulung berjudul Diet sihat dan mudah - salad buah dan sayur, Buku kedua Diet sihat dan mudah - pembuka selera dan Buku ketiga Diet sihat dan mudah - sarapan pagi dan minum petang. Namun tajuknya tertakluk kepada perubahan yang akan dilakukan oleh penerbit.

Sebanyak 47 buah resepi dimuatkan dalam setiap buah buku. Penampilan yang ringkas selain sentuhan moden dititikberatkan dalam menaikkan seri hidangan yang dihasilkan. 'Prop' atau peralatan moden digunakan agar menu lebih menonjol selain meninggalkan impak di hati pembaca untuk mencubanya.

Pada hakikatnya, menghasilkan buku masakan bukan suatu kerja yang mudah dan memerlukan pengorbanan yang tinggi untuk merealisasikannya. Namun segalanya berjaya disudahkan dengan sebaik mungkin.

Yang pasti, menunya ringkas selain mudah disediakan. Tak perlulah akak2, abang2 dan makcik2 runsing dalam memikirkan menu apa yang hendak dimasak. Bahan-bahan yang mudah didapati dimasukkan dalam menu agar tiada yang pening dalam mencari barang-barang tersebut. Tentu lega bukan.....

InsyaAllah dalam masa terdekat ini buku tersebut akan berada di pasaran. Mungkin dalam bulan Jun, kalau tak pun pada bulan Julai. Dalam masa menunggu ini, beberapa buah buku lagi akan cuba dihasilkan bermula dari menghasilkan resepi.

Untuk itu, terimalah buah tangan dari saya khas untuk anda. Semoga sokongan anda menjadi pendorong bagi diri saya untuk terus berkarya menghasilkan resepi-resepi bernas selain sentuhan yang bersahaja.

No comments:

Post a Comment