Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Monday, June 14, 2010

Cuci-cuci Mulut Dengan Buah


Makan buah perlulah dijadikan hidangan dimeja setiap kali anda menjamu selera. Kebaikan buah-buahan tak perlulah chef mengomel disini, pasti anda telah mengetahuinya. Bak kata Nabil: lu fikirlah sendiri...hehe jangan marah.

Apa yang dikesali, kebaikan buah-buahan tetap tidak diendahkan dan didapati pengambilannya kurang dititikberatkan. Ada kajian yang dilakukan di Malaysia mendapati pengambilan buah-buahan adalah kurang daripada 1 pengambilan. Ini tidak bertepatan dengan apa yang disarankan oleh WHO iaitu sekurang-kurangnya 5 hidangan pengambilan dilakukan pada setiap hari.

Maka tidak hairanlah, pelbagai penyakit timbul dan kesannya begitu memeritkan pesakit yang menghidapinya. Salah satu sebabnya kerana tidak mengambil buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kuantiti yang mencukupi. Apatah lagi, hendak mencapai sekurang-kurangnya 5 hidangan pengambilan sehari.

Chef nak tanya anda? Pernah tak anda mengalami masalah susah untuk buang air besar disebabkan masalah sembelit. Haha jangan tipu....anda pasti mengalaminya bukan. Sedar atau tidak, sembelit terjadi disebabkan kekurangan bahan serat serta air dalam badan. Maka tidak hairanlah, anda susah untuk 'buang ketulan' tersebut disebabkan ianya terlalu keras.

Inilah juga antara faktor yang mendorong kepada terjadinya buasir. Usus besar anda akan berdarah disebabkan terluka dinding-dindingnya semasa 'ketulan keras' keluar. Aikk...chef macam doktorlah pula. Apapun, nasihat chef kepada anda, makan buah-buahan selain sayur-sayuran untuk kesihatan anda.

Pastikan anak-anak anda diajar selain disuruh untuk memakan buah-buahan dan sayur-sayuran. Apa yang ditakuti, pelbagai jenis makanan diambil pada masa kini yang mana rata-ratanya kurang berkhasiat selain boleh menjejaskan kesihatan mereka.

Kalau diimbau pada masa lalu, melihat kepada kudrat ayah dan ibu yang rata-ratanya bekerja di sawah, ladang dan ada yang bekerja sebagai nelayan. Tubuh mereka begitu kuat selain jarang terkena penyakit.

Kesihatan yang dimiliki oleh mereka sebenarnya diperolehi daripada makanan yang mereka ambil terutama sekali daripada buah-buahan dan sayur-sayuran. Segala jenis pucuk paku selain ulam juga disental mentah-mentah oleh mereka.

Tapi situasi itu telah banyak berubah kini. Sekarang ini, nak suruh budak-budak makan ulam...tak pandang malah tak disentuh langsunglah gamaknya. Apa yang mereka suka adalah makanan 'junkfood' selain meminum minuman bergas.

Dalam melatih anak-anak dan ahli keluarga untuk memakan buah-buahan dan sayur-sayuran, ianya perlu bermula dari ibubapa itu sendiri. Sentiasa sediakan buah-buahan dan sayur-sayuran di atas meja selain diamalkan dahulu oleh ibubapa sebelum disuruh mereka mengamalkannya. Ceritakan kebaikannya kepada mereka.

Yang pasti teladan baik ini akan diikuti oleh anak-anak. Bak kata pepatah: bapa borek, anak pun rintik...tak gitu.

Apapun jangan lupa makan buah....masalah sembelit dan lain-lain dapat dielakkan. Tak percaya, cubalah.

2 comments:

  1. Btol tu chef..pada pendapat saya pengambilan buah ni perlu di didik dr kecil lg,, bru saya perasan, buah-buahnan yg sudah siap dipotong dan dihidang akn mendorong kita utk menjamah...

    ReplyDelete
  2. Betul tu azaj. Kalau dah ada di depan mata, pasti sesiapa pun akan makan.

    ReplyDelete