Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Thursday, January 26, 2012

Mencari Ilham Untuk Buku Masakan Baru

Assalamualaikum...

Apa khabar semua.

Bagi diri chef, masih macam biasa...sihat walfiat. Buat masani chef taklah sesibuk mana. Maklumlah tiada apa-apa offer buat masani setelah chef tolak offer yg datang.

Bukannya chef tak nak ambil offer tu. Tapi disebabkan baru pindah rumah....chef terpaksalah tolak. Maklumlah tiada jiran di kiri kanan. Takut nak tinggalkan keluarga macam tu je. Maklumlah kejadian samun, pecah rumah dan berbagai-bagai kes semakin menjadi jadi di merata tempat.

InsyaAllah, next time kalau ada offer....pasti chef akan terima. Offer hari itu pun menarik juga, tapi shootingnya diadakan di negara India untuk rancangan Menu Alam di TV Al-Hijrah.

Rancangan ini dah pun masuk musim ke-4. Sepatutnya chef menggantikan Chef Iskandar yang telah 3 musim menjayakan rancangan berbentuk travelog masak2 di negeri orang.

Untuk kali ini, TV Al Hijrah nak tukar citarasa untuk explore negara luar. Maklumlah sebelum ini kebanyakan segmen memaparkan tempat-tempat menarik dalam negeri. So jangan lupa saksikannya k. Tak pasti siapa chefnya. Apapun, harap anda menyokongnya.

Buat masani chef tumpukan penglibatan chef terhadap penghasilan buku masakan keluaran PTS. Sememangnya dengan PTS. Kenapa chef berkata demikian. Disinilah bakat chef mula dikembangkan dan PTS lah yang sudi menerima chef untuk menghasilkan buku. PTS menyediakan platfom untuk chef berkarya.

Disebabkan itu, segala keutamaan akan chef berikan kepada PTS walaupun ada offer dari syarikat lain. Jasa PTS terhadap chef sukar dibalas.

Berbalik kepada topik yang ingin dibicarakan, sebenarnya dalam masa terdekat ni chef akan cuba hasilkan beberapa buah buku masakan lagi. Buat masani, ianya masih dalam peringkat "draft resepi" iaitu proses mencipta resepi.

Mungkin untuk kali ini, chef akan hasilkan buku yang murah harganya. Apapun ianya bergantung kepada penerbit. Haha...bab ini biarlah mereka yang memikirkan berapa harga yang sesuai untuk diletakkan. Begitu juga dengan konsep dan sebagainya.

Nak tahu topik buku masakan? yang ini terpaksalah chef rahsiakan dahulu. Kalau dah cerita, tak trilll lah pulak. Apapun, chef mengharapkan sokongan dari anda untuk terus menyokong chef. InsyaAllah, dah keluar nanti...chef akan war-warkan.

Semoga berjumpa lagi.....salam ikhlas dari chef khas buat anda semua.

P/S: Chef sertakan beberapa keping gambar yang sempat chef ambil semasa berada di Turki.

No comments:

Post a Comment