Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Monday, May 13, 2013

Hidangan Mee Untuk anda cuba.....

Assalamualaikum.....

Apa khabar semua.

Bangunnya je tidur pagi tadi, chef teringin nak makan sesuatu. Teringat kat ketam yang terdapat dalam fridge chef. Sempat beli ketam ini semalam. Bahan lain? Tak jadi masalah...semuanya dah ada dalam simpanan chef. Hanya selongkar je peti sejuk tu. Yang paling penting sekali, si "ketam" nya. Tapi sayang sekali, hanya ketam saiz kecil je yang dapat chef sambar kat pasar. Mungkin bulan tak penuh kot....hehe. Sebab tu semuanya bersaiz kecil. Ketam saiz kecil sebenarnya lebih manis....itu pendapat chef. Tak kisahlah...ketam besar ke atau kecil...asalkan ketam.

Terlanjur bercakap tentang ketam, untuk kali ini chef telah sediakan mee kuah ketam dan mee goreng mamak. Dua menu berasaskan mee ini, chef telah gunakan sejenis mee....iaitu Mee Delimaz. Sempat chef beli mee ini di Mydin tempohari. Sekadar ingin mencuba dan melihat kekenyalan mee tersebut, maklumlah mee buatan bumiputera. Chef sekadar ingin melihat perbezaan mee ini dengan mee keluaran bangsa lain yang memonopoli pasaran sekarang. Hasilnya memang terbaik.....memang kenyal dan tidak mudah putus.


Yang menariknya tentang mee ini, ianya produk Muslim. Dipendekkan cerita, ianya halal dan chef yakin ianya disediakan dengan cara yang paling bersih. Bagi diri chef, lebih baik chef gunakan produk yang halal. Dah tentu suci dan sihat untuk diamalkan.

Baiklah, untuk anda yang menggemari makanan berasaskan mee, chef kongsikan resepi yang cukup mudah untuk disediakan iaitu mee kuah ketam. Sebenarnya tak banyak bahan yang chef gunakan. Apa yang ada dalam simpanan, itu yang chef perabiskan. Yang penting, ianya untuk tekak sendiri, tak gitu.

Baiklah...kalau ada yang teringin nak mencuba, bolehlah salin resepi dibawah ini. Manalah tahu, anda dan famili anda suka.

Jumpa lagi.......

Bahan-bahan

Bahan A

1 bungkus Mee Kuning Delimaz
3 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
2 sm halia
5 sudu besar cili giling
3 biji kentang - direbus
sedikit udang kering
Garam secukup rasa

Bahan B (Hiasan)

Taugeh, Hirisan Cili Merah, Daun Bawang, Bawang Goreng.

Cara Menyediakannya
1. Rebus ketam hingga masak.
2. Masukkan kentang yang telah direbus dan kisar bersama bawang, bawang putih, halia dan cili giling bersama udang kering. Kisarkan kesemua bahan ini.

3. Masukkan bahan kisar tadi ke dalam air rebusan ketam dan ketam.
4. Masak dan didihkan ia hingga sebati.
5. Perasakan dengan garam.
6. Untuk menghidangkannya, taburkan bahan hiasan keatasnya.

P/S: Kuah dipekatkan menggunakan sedikit tepung gandum atau jagung. Yang ini kena agak-agak, kalau pekat sangat tak berapa syokkkk.

Mudah bukan.....bolehlah dicuba.




No comments:

Post a Comment