Selamat Datang Ke Studio Masakan Ku

Apabila perut berbunyi,
Akal mengarahkan agar makanan dicari.

Kaki bergerak menuruti hati.
Telinga mendengar mencari keistimewaan.
Mata memandang melihat kebaikan.

Tangan mengambil tanda disukai.
Mulut mengunyah merangsang lidah.
Bekalan dihantar tanda kesepakatan.


Salam perkenalan.
Selamat datang ke studio masakanku.
Terima kasih kerana mengunjungi blog ini.
Sebagai tetamu, anda amat chef hargai.
Keceriaan anda keutamaan bagi diriku.



Friday, February 4, 2011

Sos Yang Mudah Disediakan Dengan Mayones

Untuk post kali ini, chef akan berkongsi dengan anda cara untuk menghasilkan sos yang mudah hanya dengan menggabungkan beberapa bahan yang ada di dapur kita. Sebelum itu, bagaimana dengan percubaan pertama anda untuk menghasilkan mayones sendiri? Chef yakin tentu anda dapat menghasilkannya.

Kalau ianya tidak menjadi, tidak mengapa. Ini hanya percubaan pertama. Anda boleh mencubanya lagi. Jangan putus asa!!!. Ada juga pelajar chef yang masih terkial-kial menghasilkan mayones ini walaupun telah ditunjukkan caranya didepan mata. Namun, apabila dicuba dan dicuba lagi, akhirnya mayones yang 'perfect' dapat dihasilkannya. Yang penting anda perlu mengetahui bahan dan cara untuk menghasilkannya. Susah-susah sangat beli saje mayones di kedai tu..haha...tak gitu.

Baiklah, chef ingin kongsikan dengan anda cara menghasilkan sos koktel. Mungkin ada yang telah mengetahui cara untuk menghasilkannya, namun ramai juga yang tidak mengetahui. Bahan seperti sos cili, sos tomato, jus lemon atau oren dan mayones diperlukan. Caranya cukup mudah, hanya dengan mencampurkan kesemua bahan tersebut dan digaulkan agar sebati.

Apa yang chef dapat katakan, sos tomato yang hendak dimasukkan mestilah separuh daripada sos cili yang hendak digunakan. Rasa masam sos tomato akan merencatkan keenakkan sos selain peratusan tomato yang tinggi boleh diperolehi daripada sos cili. Untuk itu, kurangkan penggunaan sos tomato dalam penghasilan sos koktel ini.

Di sini chef sertakan bahan-bahan sos untuk anda cuba dalam kuantiti kecil. Sekiranya ingin menghasilkan dalam kuantiti besar, apa yang perlu anda lakukan hanya menggandakannya mengikut kuantiti yang diberikan.

Kuantiti yang chef berikan ini adalah kuantiti anggaran yang difikirkan sesuai untuk menghasilkan sos koktel.

3 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
3 sudu mayones
1 sudu jus oren atau lemon

Warna sos yang terhasil mestilah seakan-akan warna 'merah bandung' (tidak terlalu kemerahan dan tidak terlalu putih).Namun begitu, anda boleh melakukan 'adjustment' mengikut citarasa masing-masing. Apa yang penting, rasa sos mestilah sedap (mempunyai masam, manis, sedikit pedas, masin) untuk dimakan.

Tranggg....kini sos koktel telah pun anda siapkan. Boleh dimakan dengan apa saja makanan seperti nuget, sosej, keropok, drumet dan sebagainya. Sesuai juga kalau dicampurkan atau 'tossing' dengan salad berdaun. Untuk yang berdiet, bolehlah amalkan makan salad berdaun yang digaulkan bersama sos koktel.

Untuk keterangan lanjut tentang salad dan bermacam sosnya, tunggu kemunculan buku masakan chef berjudul Salad Buah & Sayur yang akan berada di pasaran pada April ini bersama buku yang berjudul Pembuka Selera. Langkah demi langkah penghasilan salad dan sosnya ada dimuatkan untuk anda.

Selamat Mencuba.....

4 comments:

  1. insya allah akan dicuba,,tapi rasa2 nya ngan moyonis kat pasar je..

    ReplyDelete
  2. Suri: Lebih baik menggunakan mayones yg dibeli kerana mbuatkan kerja anda lebih mudah dan cepat utk disiapkan.

    ReplyDelete
  3. pernah try yang ni...lagi sedaaaappp kalau campur sikit dengan peanut butter..memang laju je makan sampai habes.. =)

    ReplyDelete